Saturday 30 April 2011

.............................

Dari perspektif ku....

Ada 4 tahap dalam menjalinkan ukhwah sesama manusia.Setiap tahap membawa significant yg berbeza pada aku..memandangkan ni blog aku.(sebenarnya KAMI)..n aku tukang type...so...ini da lah pemahaman dan sudut pandangan aku tentang manusia selain family dalam kehidupan aku..

1.Kenalan  : Kenal mengenali..tp x penah bertegur sapa..xpenah berbual bicara apatah lagi bergelak ketawa..

2.Kawan @ Rakan : merujuk pada kawan kawan yang berada di persekitaran...mereka yang berada dalam  kelompok masyarakat aku..ade yang baek,skema,penjahat,batu api,kaki tikam belakang,brader ustaz,mat study,mat jiwang,nerd,kaki gaduh.mat pit,mat rempit,minah solek,kaki umpat dan secara jujurnya,aku menerima kawan -kawan aku seadanya wlupon kadang2 meluat tp..itulah hakikatnya hidup bermasyarakat.

3.Sahabat : mungkin pada orang laen..sahabat,kawan,rakan,kenalan same shj..tp pade aku x..shabat pada aku membwa sesuatu yang lebih dekat,lebih rapat..pada aku seorang sahabat xkn tikam blakang,xkan tipu,xkn umpat mahupon keji seorang shabat yang laen..seorang sahabat akan sentiasa ada untuk sahabatnya walau susah dan senang,,berpanas berhujan mahupon ribut taufan...mencari kawan dan kenalan lebih senang dari mencari seorang sahabat..

4.Level 4 : tahap yang ni hanya limited untuk seorang manusia yang bergenetik XX...seorang perempuan.. bakal isteri den...orang laki xley sampai tahap ni sbb aku laki...kene kawin dengan perempuan...ikut sunnah..

Ini adalah seratus peratus pandangan dan cara aku menilai dan mengklasifikasikan masyarakat disekeliling aku..masing-masing punya cara tersendiri..dan..penilaian masing-masing..so..walau mcm mne pon jenis manusia yang berdampingan dengan kite setiap hari..elakkan dosa dan tingkatkan pahala sentiasa..

3 comments:

  1. macam super saiyan lak...ada 4 peringkat....

    ReplyDelete
  2. fuyoo..bnyak betol peringkat nih :)

    ReplyDelete
  3. teman pula ? sama dengan rakan kann ? hee. btw, nice entry :)

    ReplyDelete